Biografía

Zenet: for many years more..
By Juanjo de la Iglesia

Enough years have passed since Zenet got on a stage for the first time to realize that he is not just a passing fad. Least of all, is he a cold product of the marketing techniques. Zenet has known how to look for his audience – and find it- to offer an authentic, personal, solid and coherent project, not a castle of fireworks that vanishes after the first flare.

It has been eight years since Zenet´s first album, "Los Mares de China", came to light. It sounded differently, it sounded well, and it became the owner by its own rights of a domain that nobody had set foot in before. When the music industry was – and is- going through an extremely delicate moment, Zenet found his audience, his audience found him, and they still remain together. Despite the difficulties for the music promotion nowadays, those addicted to Zenet know how to wait for him, rejoin him in each new work, in each new tour, with a loyalty only possible when working hard, with no gimmicks, with authenticity and talent.

That first album successfully weaved together the language of jazz, the Latin American sound universe, the lyrics of the inseparable Javier Laguna and the personal way of Zenet of feeling the music and the songs, in collaboration with the indispensable Jose Taboada, guitarist and the true musical "alter ego" of the singer… as well as the risk of an almost handcrafted recording, which in my opinion – far from being harmful to the work- impregnates the album with a spontaneous and natural atmosphere that became an important part of his attractive personality. "Los Mares de China" won the Music Award for Best New Artist. An award, followed two years later, in 2010, by the award for Best Fusion Music Album to "Todas las Calles". The trilogy ends in 2012 with "La Menor Explicación", in which Zenet goes deeper into the path initiated with his two first albums opening his musical spectrum. From the Spanish couplet to jazz; from the soft echoes of the bossa to the bright beats to a Big Band.

Four years have passed until Zenet has tuned his new project: "Si Sucede Conviene". An album with which he wants to get out of his "comfort zone", painstakingly obtained with his initial trilogy. He sets forth on new paths, accompanied by new rhythms, new genres, new experiences of an artist who has known how to mature, but refuses to come to a halt and stop learning and growing. Undoubtedly, good news. A new period, first of many more of an artistic career, which thankfully still has a long way ahead. This has just started...

Zenet, un género andante
Por Carlos Santos de Rne

Retrato en directo en el programa No es un día cualquiera, de RNE, en Caixaforum Madrid. 17.12.2016 .

Es un hombre razonablemente alto, con ayuda del sombrero, de tono ceniza, a juego con la americana, el pañuelo que asoma por el bolsillo superior izquierdo, el pantalón negro y las deportivas. Además de llevar dentro un indio secreto, podría ser napolitano, porteño, neoyorkino, barcelonés, madrileño. Yo por un tiempo creí que era de Barcelona, porque la primera vez que lo vi sobre un escenario fue en Barcelona y me pareció que tenía ese estilo urbano y moderno que siempre ha caracterizado a esa ciudad. Luego lo vi en el Café Central, de Madrid, enhebrado con el paisaje del Barrio de las Letras, y me pareció completamente madrileño en el mejor sentido la palabra que es el de la mezcla, el encuentro, el de ser todos de todas partes y encontrarnos bien aquí. Cuando supe que es de Málaga y por más señas del pedraleho, que se pronuncia más o menos así pero se escribe Pe-dre-ga-le-jo, lo entendí todo. Quien se ha criado entre el mar, la luz y el humo de los espetos –y otros- es por naturaleza luminoso, abierto, universal, como esos humos, esa luz, ese mar y esa música suya que se asoma al swing, al bolero, al son, la bossa, el blues, la bulería, el tango e incluso a la copla que, como dice Plácido Domingo, es una ópera en miniatura.

Las canciones de Zenet tienen también algo de óperas en miniatura: en unos minutos pueden pasar muchas cosas tanto en la letra como en la música, que es música de aquí y de allá, nocturna y diurna, mediterránea y atlántica. No la hace solo. Lo entiende como un trabajo en equipo y ese equipo está siempre integrado por grandísimos músicos cuyos instrumentos también marcan el rumbo en las canciones: la guitarra de Taboada, el piano de Rivero, el violín de Raúl Márquez, el trombón de Larsson o la trompeta de Machado, el cubano shakespeariano que dijo eso de "si sucede conviene". Él pone la argamasa de una estética, un estilo, una armonía que convierten su nombre en adjetivo para hablar de estética zenetiana, estilo zenetiano, armonía zenetiana y, en fin, música zenetiana. En su caso, las cosas si son como parecen: Toni Zenet es un género andante.

Zenet actor >>

Selección Zenet

  • Soñar contigo

  • Un beso de esos

  • Sé Que estás pensando en mí

  • Dientes de rata

  • 30 de febrero

  • Amanecio sin querer

  • El mismo lado de la cama

  • Ella era mala

  • Estela

  • Me gustas

  • Por casualidad

  • Por ti

En

Es

language